|
|
Lijstjes (Deel 1)
Uit ‘Mijl op zeven. Nagelaten werk’ van Marc
Mijlemans: ‘Hitlijsten. Ik maakte ze zelf: elke
vrijdagavond trok ik mij terug op mijn zolderkamertje en
legde, in plechtig handschrift en op een blanke fiche,
de veertig liedjes vast die mij die week het meest hadden
bekoord. Dat duurde tot diep in de nacht want met de volgorde
mocht niet lichtzinnig worden omgesprongen: 37 moést beter
zijn dan 38, 16 minder sterk dan 15. Ook met de spelling mocht
niet worden gestoeid: Bee Gees en niet Beegees. Dan, de
taak vervuld, droeg ik de titels, proevend op de tong, voor
aan mezelf en vergat nooit te vermelden: stipt van 39 naar
16, of op de terugweg naar 12. De mooiste titels
waren die waarin iets tussen haakjes werd vermeld of
toegevoegd.’ U herkent hopelijk het gevoel. Op OBOSS,
de website van de openbare bibliotheek van Oss (Nederland),
worden de lijstjes van het muziekblad Oor bijgehouden: die van
alle vaste medewerkers door de jaren heen en die van
gelegenheidscorrespondenten als Marc Mijlemans, Marc Didden
of (jub), alias Jurgen Beckers, Humo-mannen.
Verder ook een overzicht van alle Oor-platenrecensies (van
1971 tot 2002) plus een bescheiden aanbod van buitenlandse
rocklijstjes en doorverwijzingen (naar onder andere The
Originals van radiomaker Arnold Rypens).
|
|
|
Rocklist (Lijstjes, deel 2)
Maar voor de aficionado is het ultieme lijstjesparadijs nog
altijd het Britse Rocklist,
dat een beroep doet op een uitgebreid netwerk van tipgevers om
de site aan te vullen. Benieuwd welke cd Onze Verzamelde
Mannen tot hun plaat van het jaar kroonden in 1989? Of tien
jaar later? Het antwoord (*) is terug te vinden onder ‘Humo,
Flemish Independent Magazine for Radio & Television’.
Verder op deze verbluffende website: ‘Rolling Stone’s
100 Greatest Pop Songs’, ‘Dave Marsh Top 40 Singles
& Albums of the Year’ (van 1955 tot 1980), ‘NME
Pop Poll’ (alle uitslagen van 1952 tot 2001), ‘Q:
100 Women Who Rock the World’ (2002), de lijst van
vijfhonderd elpees en cd’s die volgens Elvis Costello
niet in uw collectie mogen ontbreken, ‘John Peel’s All
Time Festive 50’, ‘Uncut: 50 Greatest Beatles
Tracks’ en Nog Veel Meer. Een ware goudmijn.
(*) Respectievelijk ‘New York’ van Lou Reed
en ‘The Ideal Crash’ van dEUS.
|
|
|
Banned Records (Lijstjes, deel 3)
‘Lijstjes, ze maken ons zo zot mijnheer, ze maken ons
kapot mijnheer. Oh la la lijstjes, ze komen goed van pas.’ Ook
verzameld op Rocklist: Banned
Records, de lijst van platen die korte of langere tijd
verboden waren op BBC Radio. Wegens te morbide of te seksueel
geladen (zoals het onvermijdelijke ‘Je t’aime… moi
non plus’), wegens de verdoken ‘reclame’ (‘Kodachrome’
van Paul Simon bijvoorbeeld) dan wel het gebruik
van the F-word (denk aan ‘Too Drunk to Fuck’
van The Dead Kennedys), of vanwege de politieke
standpunten (zoals in ‘God Save the Queen’ van de Sex
Pistols of ‘Give Ireland Back to the Irish’ van
Paul McCartney). Een zeldzame keer is de aanleiding
voor een ban gewoon gráppig: zo vroeg de heilige Cliff
Richard in 1973 om zijn ‘Honky Tonk Angel’ niét
te draaien, omdat hij bij de opname niet wist dat daarmee in
countrymilieus een ‘barmeid van lichte zeden’ wordt
bedoeld. In deze tijden van oorlogsdreiging is het ook
leerrijk om het lijstje van verboden songs tijdens de
Golfoorlog nog eens te overlopen: ‘In the Air Tonight’
van Phil Collins bijvoorbeeld, ‘We Gotta Get Out
of This Place’ van The Animals, ‘Killing Me
Softly’ van Roberta Flack, ‘I’m on Fire’
van Bruce Springsteen, ‘Bang Bang’ van Cher,
‘Light My Fire’ van The Doors en - hoe
sarcastisch kan men als BBC-pief worden - ‘Give
Peace a Chance’ van John Lennon. Om er maar een
paar te noemen.
|
|