Tot de lijst kunnen worden toegelaten alle
albums tot en met 2002. In principe alleen 'studio-albums', maar
live-albums met 'meerwaarde' (eng woord!) en verzamelingen van bij
release recente sessies of singles vormen een eventuele uitzondering.
In een tweede mailtje een uitvoerige
toelichting
Dan nu iets over mijzelf en mijn lijst.
Geboren in 1971. Ik ontdekte mijn ouders' radiokast, met ingebouwde
pick-up, toen ik vier jaar was. Vanaf dat moment waren alle singles en
elpees in mijn omgeving onveilig. Ik kocht van mijn zakcentjes enkel
nog singletjes en mijn eerste serieuze elpee was 'Outlandos d'Amour',
ik was toen zeven jaar.
Sinds een aantal jaar tracht ik mijn verzameling op cd zo
representatief mogelijk te krijgen. Daarbij gesteund door de nodige
literatuur. Zo tracht ik bijvoorbeeld bij het verschijnen van een
interessante lijst bijvoorbeeld de bovenste honderd compleet te
krijgen. Ook www.muzieklijstjes.nl
is daarbij zeer bruikbaar! Vervolgens is het luisteren, luisteren,
luisteren en nog eens luisteren. Laatst vroeg de bedrijfsleider bij
een door mij vaak bezochte platenzaak nog of ik nou nooit eens een
miskoop deed. Eerlijk gezegd doe ik dat zelden. Ik zie het als een
soort ontdekkingsreis, waarbij ieder genre zijn waarde heeft en ieder
ooit goed beoordeelde album na beluistering dat oordeel ook minstens
deels onderstreept. Die ontdekkingsreis duurt hopelijk nog lang voort.
Waarbij de les is dat je luisteren moet leren. Nu ik 31 ben valt me op
dat ik veel meer kan waarderen dan toen ik 21 was en ik hoop dat dat
alleen maar vooruit gaat.
Het idee voor de lijst van 500 bestond al lange tijd. Sinds eind jaren
tachtig worden we overspoelt met lijsten en de wens om daar iets aan
toe te voegen had ik al lang, maar het had zijn tijd nodig. Eigenlijk
begon ik met de huidige lijst al in 1999, maar ik vond toen dat ik
eigenlijk nog te weinig overzicht had voor een representatieve lijst.
Pas in een poging om op tijd een 'vers' lijstje in te leveren voor Colin
Larkins top 1000 ben ik in de loop van 2002 weer echt vaart gaan
maken.
Voor alle duidelijkheid; de lijst van 500 is uiteraard ook in mijn
bezit. Nu ben ik eindelijk op een punt waarbij een dergelijke lijst
ook een waardevol beeld geeft. Al ben ik de eerste om toe te geven dat
er nog het nodige aan ontbreekt. Volgende edities zullen hopelijk
steeds beter 'uitgebalanceerd' zijn.
Wanneer je een dergelijke lijst samenstelt ontkom je niet aan
subjectiviteit, maar ik tracht dat toch enigszins in te dammen. Bij
het samenstellen heb ik dan ook gelet op de volgende punten
a) Betekenis van het album voor het oeuvre van de artiest (b.v. Live
at the Apollo 1962)
b) Betekenis voor het betreffende genre (b.v. Getz/Gilberto)
c) Betekenis voor alle muziek gemaakt ná het album (b.v. zeker de
gehele top tien)
d) 'Duurzaamheid' van het album, m.a.w. het album blijkt na al die
jaren nog even waardevol, wellicht zelfs waardevoller dan destijds (b.v.
Zoolook, dat zijn tijd ver vooruit bleek, destijds grotendeels
genegeerd)
e) Betekenis van de artiest voor de popmuziek (in veel gevallen wel
duidelijk, maar kijk bijvoorbeeld ook naar Ella Fitzgerald sings the
Cole Porter Songbook, dat tevens de enorme betekenis van Cole Porter
voor de popmuziek representeerd)
f) Kwaliteit (o, zo, subjectief, maar ook zo doorslaggevend)
g) Evenwicht (genres en tijdvakken moeten goed vertegenwoordigd zijn.
Wat betreft tijd; halverwege jaren '60 kwam elpeemarkt pas echt op
gang; verdeling per decenium in de lijst is; jaren 60 13%; jaren 70
27%; jaren 80 22%; jaren 90 26%
h) Representatie; Daar alleen 'officiële' studioalbums in principe in
de lijst mogen staan zou een aantal artiesten er maar matig vanaf
komen. Dat verklaart dat de enkele elpees die wel werden gemaakt soms
wat hoger staan, om vooral de artiest ook 'aanwezig' te laten zijn. B.v.
het niet geheel geslaagde studioalbum 'Lady in Satin' van Billie
Holiday (niettemin: een prachtplaat), of het livealbum van Sam Cooke.
i) Misschien ten overvloede, maar het moest dus gaan om een echt 'studio-album'.
Geen verzamelalbums, geen best of-albums. Als uitzondering daarop zijn
albums die voortkomen uit bepaalde sessies, of kort op elkaar
uitgebrachte singles wel toegestaan, mits in diezelfde periode
uitgebracht. Ook live-albums mogen, maar dan wel albums die
daadwerkelijk ook aan (a) voldoen!
Een heel verhaal. Ik hoop dat het iets verduidelijkt.