<-- Nummer 13 | De schrikkelmuziektest - Kent u deze dertig cd's? | Nummer 15 -> |
Alex Roeka. Wolfshonger (Raaf 2002) |
Alex
Roeka is een late ontdekking. Ergens in de zomer van 2000 ging ik er pas
naar luisteren. Hij heeft tot nu toe drie cd’s uitgebracht. In 1996
Zee
van onrust, in 1998 Wildernis
en dit jaar Wolfshonger. Een artiest die Nederlandse liedjes
maakt. Dat doen er de laatste tijd meer. Maar hij slaagt er als een van
de weinigen niet in om daarmee bekend te worden. De Acda’s, Volumianen
of Dijk’en van deze Nederlandse wereld bereiken regelmatig de
toplijsten. Verkopen duizenden, tienduizenden cd’s. Over smaak valt te
twisten. Ik sluit me helemaal aan bij dokter Sigmund in De Volkskrant
die zich af en toe (zo’n keer of drie per jaar) laatdunkend uitlaat
over het gros van deze groepen. Weg er mee. Alex Roeka hoeft niet bang
te zijn dat de gramschap van Sigmund hem ten deel valt. Ten eerste is
het onwaarschijnlijk dat tekenaar Peter de Wit weet heeft van het
bestaan van Alex Roeka. Mocht dat toch het geval zijn dan weet ik
absoluut zeker dat deze muziek hem wel zal bevallen. Kwaliteit
meneertje. De teksten van Alex Roeka zijn bijzonder. Het rijmt af en
toe. Vaak niet. Ze gaan over iets. Ook de liefde. Maar hij gebruikt
bijzondere beeldspraak, onverwachte woorden. Het is bijna poëzie. Loop
nog niet weg. Nee. Kom eens kijken want Alex Roeka is een bijzonder
performer en hij brengt zeer capabele muzikanten mee. In
de zomer van 2000 kwam me ter ore dat hij in een kroeg in Gemert zou
gaan optreden. In Alleman. Een, zoals je dat vroeger noemde, bruine
kroeg. Elke dinsdag (52 weken lang) treedt daar om een uur of elf ‘s
avonds een artiest op onder de noemer Tuney tuesday. Ad van Meurs (oud-Gemertenaar
en beter bekend als The Watchman) regelt dat er elke dinsdag een artiest
is. Vaak van derderangs niveau. Maar wat wil je: hooguit 50 man kan er
in, geen entree, hij gaat met de pet rond en de kastelein moet het van
die hooguit 50 zuipers hebben. Toch treden er regelmatig bijzondere
artiesten op. Maar daarover wellicht een andere keer. Toch, één naam:
de Belgische Vera Coomans (cd: Something
within, dé track the garden of Jane Delawney). Ad
the Watchman speelt elke avond ook een stuk of drie nummers als
introductie op de hoofdgast van de avond. Veel café-gangers komen niet
voor de artiest. Ze willen om een uur of half elf nog even een pilsje
pakken en wat bij buurten. In deze tent betrad ergens in september Alex
Roeka met maar liefst twee begeleiders tegen een uur of elf het
piepkleine podium. De twee tot dan toe uitgekomen cd’s had ik
inmiddels een aantal keren beluisterd. Maar ze zaten nog niet echt
gebeiteld. Stel je de kroeg voor: rondom de bar een man of dertig die
druk bezig waren met van alles behalve luisteren naar de artiest en een
man of 20 die dat wel willen. Binnen drie nummers had hij ze allemaal te
pakken. Dat heeft te maken met uitstraling, zijn teksten maar zeker ook
door de muziek. Toch
doet Roeka iets verkeerd. Zijn laatste cd heeft hij in eigen beheer
uitgebracht. Alleen te koop door € 17,– over te maken op zijn
rekening (via internet op te zoeken). Meestal is dat een teken aan de
wand. Maar het kan ook zijn dat Alex Roeka net zo slim is als hij er uit
ziet. Hij doet het voortaan zelf. Gooit de dinosauriërs eruit (d.i. de
grote platen
maatschappijen) die zijn muziek niet begrijpen. Hij treedt donderdag 14 november op in De Groene Engel in Oss. Koop na afloop een cd-tje. Of de muziek via internet valt te downloaden weet ik niet. Als dat wel zou zijn: doe het niet! Bij Alex moet de kachel ook blijven branden. Op zijn laatste cd Wolfshonger verdient vooral het laatste nummer “Vechten tot het einde” speciale aandacht. Zelden was zo mooi een cello in een song aanwezig. Alex komt tussen haakjes uit Ravenstein (maar bijzonderheden weet ik niet). (HvD najaar 2002) |