Dylan Jones - iPod, therefore I am
(2005)
In de zomer van 2005 verscheen iPod, therefor I am van de Engelse journalist Dylan Jones (GQ, Sunday times, Observer, Arena, the Face). Dylan Jones is een fervent platenkoper (sinds 1972). Sinds enige tijd is hij verslaafd aan zijn iPod. Niet om, zoals zovelen, illegaal cs's te downloaden. Hij koestert nog steeds zijn atomen! Nee, de iPod als aanleiding om grondig in de eigen platencollectie te gaan grasduinen. Her en der nummers naar de iPod over te hevelen. Al doende een eigen canon samenstellen. Hij doet in het 342 pagina's tellende boek in 19 hoofdstukken op een innemende manier verslag van de iPod en zijn ervaringen met het selecteren van nummers die overgezet moesten worden naar de draagbare jukebox.
In de appendices publiceert hij 19 (XIX) muzieklijstjes. I - Hello, is that Peggy? - 50 David Bowie records II - Found! Everest - the great lost Beatles album III - They did it their way - the 50 best cover versions IV - The 100 best songs from the 100 best jazz albums (in a very particular order) V - Hip-hop iPod - the 25 essential hip-hop albums VI - Honey still for tea? - English country garden rock VII - The greatest 'punk' playlist in the world ever! VIII - From Burt Bacharach to Groove armada : the chill-out lounge on Planet Relaxo XIX - iBizaPod : dance records 1970-2004 (version 1.0 the first 50, Afrika Bambaata - George McCrae) X - The 20 best reggae records XI - It's still Sinatra's playlist XII - Guilty pleasures XIII - Those 112 Van Morrison songs in short XIV - Driiiiiive time! The only rock records you'll ever need XV - Sweet soul music XVII - 21st century pop : the 30 best records released this century XVIII - Jangly guitar pop XIX - The iPod's greatest hits : 100 songs you absolutely must have in your life (version 1.0) |
The 100 best songs from the 100 best jazz albums
(in a very particular order)
Nr | Artiest | Titel | Jaar |
1 | Miles Davis | Kind of blue | 1959 |
2 | John Coltrane | Giant steps | 1959 |
3 | Stan Getz and Joao Gilberto | Getz/Gilberto | 1964 |
4 | Miles Davis | Sketches of Spain | 1960 |
5 | Charlie Parker | Yardbird suite | 2000 |
6 | Clifford Brown | Clifford Brown with strings | 1955 |
7 | Keith Jarrett | The Köln concert | 1975 |
8 | Ella Fitzgerald | Sings the Cole Porter songbook | 1956 |
9 | Horace Silver quintet | Song for my father | 1964 |
10 | Miles Davis | Birth of the cool | 1949 |
11 | Dexter Gordon | One flight up | 1964 |
12 | Dave Brubeck | Time out | 1959 |
13 | Duke Ellington | Money jungle | 1962 |
14 | Charles Mingus | The black saint and the sinner lady | 1963 |
15 | Miles Davis | Milestones | 1958 |
16 | Chet Baker | The best of Chet Baker sings | 1989 |
17 | Art Blakey & the Jazz messengers | A night in Tunisia | 1957 |
18 | John Coltrane | A love supreme | 1964 |
19 | Teena Maria | The queen of Brazilian jazz | 2003 |
20 | Bill Evans trio | Sunday at the Village Vanguard | 1964 |
21 | Quincy Jones | Straight no chaser : the many faces of ... | 2000 |
22 | Gil Evans | Out of the cool | 1960 |
23 | Herbie Hancock | Headhunters | 1973 |
24 | Swingle sisters with the Modern jazz quartet | Place Vendome | 1967 |
25 | Dizzy Gillespie | Groovin' high | 1999 |
26 | St. Germain | Tourist | 2000 |
27 | John Coltrane | My favourite things | 1961 |
28 | Bix Beiderbecke | The Bix Beiderbecke story | 1990 |
29 | Oscar Peterson | Night train | 1963 |
31 | Dexter Gordon | Our man in Paris | 1963 |
32 | Frank Sinatra | Francis Albert Sinatra & Antonio Carlos Jobim | 1967 |
33 | Lee Morgan | The sidewinder | 1964 |
34 | Sonny Rollins | Sonny Rollins, vol. 2 | 1957 |
35 | Duke Ellington | Far East suite | 1967 |
36 | Wayne Shorter | Speak no evil | 1965 |
37 | John Coltrane | Blue train | 1957 |
38 | Donald Byrd | Black Byrd | 1973 |
39 | Nina Simone | Baltimore | 1978 |
40 | Thelonious Monk | Genius of modern music, vol. 1 | 1951 |
41 | Joao Gilberto | The legendary Joao Gilberto | 1990 |
42 | Keith Jarrett | The melody at night, with you | 1999 |
43 | Coleman Hawkins | Body & soul | 2000 |
44 | # | Brazilica! | 1994 |
45 | Sonny Clark | Cool struttin' | 1958 |
46 | Koop | Waltz for Koop | 2002 |
47 | Miles Davis | Miles ahead | 1957 |
48 | Airto | Touching you ... touching me | 1979 |
49 | Charles Mingus | Mingus ah-um | 1959 |
50 | Sarah Vaughan | With Clifford Brown | 1954 |
51 | Herbie Hancock | Empyrean isles | 1964 |
52 | Dave Holland quintet | Not for nothin' | 2001 |
53 | Wes Montgomery | Incredible jazz guitar | 1960 |
54 | Django Reinhardt | Swing de Paris | 1934 |
55 | Tubby Hayes | Down in the village | 1962 |
56 | Herbie Hancock | Gershwin's world | 1988 |
57 | Cassandra Wilson | Blue light 'til dawn | 1993 |
58 | US 3 | Hand on the torch | 1993 |
59 | Ella Fitzgerald | Day dream : best of the Duke Ellington songbook | 1995 |
60 | Miles Davis | In a silent way | 1969 |
61 | Rahsaan Roland Kirk | The inflated tear | 1967 |
62 | Steely dan | Aja | 1977 |
63 | Michael Franks anthology | The art of love | 2003 |
64 | Jimmy Smith | Back at the chicken shack | 1961 |
65 | Art Tatum | 20th century piano genius | 1992 |
66 | Mose Allison | I don't worry about a thing | 1962 |
67 | Lou Donaldson | The righteous Reed! the best of Poppa Lou | 1994 |
68 | Bernard Herrmann | Taxi driver (soundtrack) | 1976 |
69 | Wynton Marsalis & the Lincoln jazz orchestra | Blood on the fields | 1997 |
70 | Mark Isham | The moderns (soundtrack) | 1988 |
71 | Herbie Hancock | Maiden voyage | 1964 |
72 | Ramsey Lewis | Finest hour | 2000 |
73 | Mel Tormé | Swings Shubert Alley | 1960 |
74 | Louis Armstrong | The complete Hot five and Hot seven recordings | 1999 |
75 | New York Philharmonic | Manhattan (soundtrack) | 1979 |
76 | Weather report | Heavy Weather | 1976 |
77 | Cannonball Adderley | The best of Cannonball Adderley | 1969 |
78 | Working week | Working nights | 1985 |
79 | Mark Murphy | Rah | 1961 |
80 | Della Reese | Della | 1960 |
81 | Miles Davis | L'ascenseur pour l'échafaud | 1957 |
82 | Count Basie | The complete atomic Basie | 1994 |
83 | Art Blakey quintet | A night at Birdland : volume 1 | 1954 |
84 | Diana Krall | Love scenes | 1997 |
85 | #s | Jazz on a summer's day (soundtrack) | 1959 |
86 | Hank Mobley | Soul station | 1960 |
87 | Nina Simone | Jazz as played in an exclusive side street club | 1958 |
88 | # | Go easy! : volume 2 | 1995 |
89 | Billie Holiday | The voice of jazz : the complete recordings 1933-40 | 1999 |
90 | 4 Hero | Creating patterns | 2001 |
91 | Bobbi Humphrey | The best of Bobbi Humphrey | 1992 |
92 | Miles Davis | Porgy and Bess | 1958 |
93 | Norah Jones | Come away with me | 2002 |
94 | Miles Davis | Tutu | 1986 |
95 | Julie London | The Liberty years | 1989 |
96 | Duke Ellington | Anatomy of a murder (soundtrack) | 1959 |
97 | Jamie Cullum | Twentysomething | 2004 |
98 | Art Pepper | Winter moon | 1981 |
99 | Herbie Hancock | Takin' off | 1962 |
100 | Don Ellis orchestra | Electric bath | 1967 |
- the 25 essential hip-hop albums
Nr | Artiest | Titel | Jaar |
1 | Kanye West | The college dropout | 2004 |
2 | Run DMC | Raising hell | 1986 |
3 | Eminem | The slim shady lp | 1999 |
4 | Public enemy | It takes a nation of millions to hold us back | 1988 |
5 | Afrika Bambaata | Looking for the perfect beat : 1980-1985 | 2001 |
6 | Wu-Tang clan | Enter the Wu-Tang (36 chambers) | 1993 |
7 | EPMD | Strictly business | 1988 |
8 | Eric B & Rakim | Paid in full | 1987 |
9 | Dr. Dre | The chronic | 1992 |
10 | Outkast | Aquemeni | 1998 |
11 | Grandmaster Flash & the Furious five | The message | 1982 |
12 | De la soul | 3 feet high and rising | 1989 |
13 | Snoop Doggy dogg | Doggy style | 1993 |
14 | Notorious B.I.G. | Ready to die | 1994 |
15 | Beastie boys | Paul's boutique | 1989 |
16 | Roots | Phrenology | 2002 |
17 | Nas | Illmatic | 1994 |
18 | N.W.A. | Straight outta Compton | 1988 |
19 | A Tribe called quest | The low end theory | 1991 |
20 | Lauryn Hill | The miseducation of Lauryn Hill | 1998 |
21 | Neptunes | Clones | 2003 |
22 | Fugees | The score | 1996 |
23 | Streets | A grand don't come for free | 2004 |
24 | # | The best of Enjoy records | 1989 |
25 | Ice Cube | Death certificate | 1991 |
Artiest | Titel | Jaar |
# | Dread meets punk rockers uptown | 2001 |
# | Hardcore ragga : the music works dancehall hits | 1990 |
# | Lovers rock : serious selection, volume 1 | 1995 |
# | Tougher than tough : the story of Jamaican music | 1993 |
Abyssinians | Satta Massagana | 1973 |
Big youth | Screaming target | 1973 |
Black uhuru | Guess who's coming to dinner | 1980 |
Congos | Heart of the Congos | 1977 |
Culture | Two sevens clash | 1977 |
Dr. Alimentado | Best dressed chicken in town | 1978 |
Barrington Levy | Collection | 1990 |
Bob Marley and the Wailers | Songs of freedom | 1992 |
Augustus Pablo & King Tubby | King Tubby meets Rockers uptown | 1976 |
Lee 'Scratch' Perry | Arkology | 1997 |
Shabba Ranks | Golden touch | 1990 |
Slits | Cut | 1979 |
Steel pulse | Handsworth revolution | 1978 |
Third world | 96 degrees in the shade | 1976 |
Peter Tosh | Legalize it | 1976 |
Bunny Wailer | Blackheart man | 1976 |
Nr | Artiest | Titel | Jaar |
1 | Roy Budd | Get Carter (soundtrack) | 1971 |
2 | Quincy Jones | The Italian job (soundtrack) | 1969 |
3 | Band | The last waltz | 1978 |
4 | #s | The harder they come (soundtrack) | 1972 |
5 | Tom Waits & Crystal Gayle | One from the heart (soundtrack) | 1982 |
6 | #s | Pulp fiction (soundtrack) | 1995 |
7 | #s | American graffiti (soundtrack) | 1973 |
8 | #s | The umbrellas of Cherbourg (soundtrack) | |
9 | Ennio Morricone | Once upon a time in America (soundtrack) | 1984 |
10 | Vangelis | Blade runner (soundtrack) | 1982 |
11 | Ennio Morricone | Once upon a time in the West (soundtrack) | 1968 |
12 | #s | 8 mile (soundtrack) | 2002 |
13 | #s | Hable con ella (soundtrack) | |
14 | #s | Dazed and confused (soundtrack) | |
15 | Air | The virgin suicides (soundtrack) | 2000 |
16 | #s | Good will hunting (soundtrack) | 1997 |
17 | #s | Blow up (soundtrack) | 1987 |
18 | #s | Grease (soundtrack) | 1978 |
19 | Philip Glass | Koyaanisqatsi (soundtrack) | 1983 |
20 | #s | Escape from New York (soundtrack) | 1981 |
21 | John Barry | Midnight cowboy (soundtrack) | 1969 |
22 | Quincy Jones | The deadly affair (soundtrack) | 1965 |
23 | #s | Angel heart (soundtrack) | 1987 |
24 | Ry Cooder | Paris, Texas (soundtrack) | 1985 |
25 | #s | Across 110th street (soundtrack) | 1999 |
26 | Bob Dylan | Pat Garrett & Billy the kid (soundtrack) | 1973 |
27 | #s | Alfie (soundtrack) | 1966 |
28 | #s | The Thomas Crown affair (soundtrack) | 1967 |
29 | #s | High society (soundtrack) | |
30 | #s | Live for life (soundtrack) | 1967 |
31 | #s | Saturday night fever (soundtrack) | 1977 |
32 | #s | Natural born killers (soundtrack) | 1994 |
33 | #s | Lolita (soundtrack) | 1962 |
34 | #s | The Blues brothers (soundtrack) | 1980 |
35 | #s | Kill Bill, vol. 1 (soundtrack) | 2003 |
36 | #s | Diva (soundtrack) | |
37 | Talking heads | Stop making sense | 1984 |
38 | Beatles | A hard day's night | 1964 |
39 | #s | The royal Tennenbaums (soundtrack) | 2002 |
40 | #s | Goodfellas (soundtrack) | 1990 |
41 | #s | Thief (aka Violent streets) (soundtrack) | 1981 |
42 | #s | Death in Venice (soundtrack) | 1971 |
43 | #s | New York New York (soundtrack) | |
44 | Paul Giovanni & Magnet | The wicker man (soundtrack) | 1998 |
45 | Nino Rota | La dolce vita (soundtrack) | 2000 |
46 | #s | O brother, where art thou? (soundtrack) | 2000 |
47 | Dave Grusin | The fabulous Baker boys (soundtrack) | 1989 |
48 | #s | The moderns (soundtrack) | 1986 |
49 | Simon and Garfunkel | The graduate (soundtrack) | 1968 |
50 | #s | 2001 : a space odyessey (soundtrack) | 1968 |
the 30 best records released this century
Nr | Artiest | Titel | Jaar |
1 | Strokes | Is this it | 2001 |
2 | Libertines | The Libertines | 2004 |
3 | Streets | A grand don't come for free | 2004 |
4 | Brian Wilson | Smile | 2004 |
5 | Outkast | Speakerboxxx/the love below | 2003 |
6 | Coldplay | Parachutes | 2000 |
7 | Radiohead | Kid A | 2000 |
8 | Ryan Adams | Gold | 2001 |
9 | Bruce Springsteen | The rising | 2002 |
10 | Jamie Cullum | Twentysomething | 2004 |
11 | Damien Rice | O | 2003 |
12 | Elton John | Songs from the West coast | 2001 |
13 | Justin Timberlake | Justified | 2002 |
14 | Blur | Think tank | 2003 |
15 | Zero 7 | Simple things | 2001 |
16 | Johnny Cash | American III : Solitary man | 2000 |
17 | Moloko | Things to make and do | 2000 |
18 | David Bowie | Bowie at the Beeb : the best of the BBC sessions 68-72 | 2000 |
19 | U2 | How to dismantle an atomic bomb | 2004 |
20 | Daft punk | Discovery | 2001 |
21 | Rufus Wainwright | Poses | 2001 |
22 | Coldplay | A rush of blood to the head | 2002 |
23 | Eminem | The Eminem show | 2002 |
24 | Hives | Your new favourite band | 2002 |
25 | Queens of the Stone age | Songs for the deaf | 2002 |
26 | Pete Yorn | Music for the morning after | 2001 |
27 | Thrills | So much for the city | 2003 |
28 | White stripes | Elephant | 2002 |
29 | Dears | No cities left | 2004 |
30 | Koop | Waltz for Koop | 2002 |
schreef Gijsbert Kamer onderstaande recensie
Persoonlijke reis door de muziek
De Britse journalist Dylan Jones
is zo'n typische platenkoper, en tochis hij gevallen voor de iPod.
Zo kan hij eindelijk eens goed luisteren naarzijn tienduizenden
platen. De Britse tijdschriftenman Dylan Jones (1961) - hij werkte onder meerbij i-D, The Face en Arena en is thans hoofdredacteur van GQ - koopt aldertig jaar muziek. Eerst singletjes, later lp's en nu vooral cd's. Nieteen beetje maar heel veel. Hij is zo iemand die Britse marketingdeskundigen een 'fifty quid bloke' noemen: niet meer heel jongemuziekfanaten die met een zekere regelmaat met vijftig pond op zak eencd-zaak binnenlopen en zich te goed doen aan de nieuwste releases. Eennieuwe Coldplay, een heruitgave met bonustracks van Iggy Pop en eenverzamelaar met nieuwe dance, aangevuld met een schappelijk geprijsde BlueNote-reissue. Zo eclectisch is het mandje van Dylan Jobes in de megastore,en het zijn mensen als Jones van wie de detailhandel het voor een grootdeel moet hebben. Het zijn ook mensen als Jones, die zich op de eerste bladzijde van iPodTherefore I Am, A Personal Journey Through Music al een muziekverslaafdenoemt, van wie de platenindustrie verwacht dat ze zo trouw aan degeluidsdrager blijven dat ze iTunes, downloaden en het gebruik van eenmp3-spelers het langst zullen uitstellen. Dat deze trouwe muziekconsument ineens met een dik boek op de proppenkomt waarin hij uiterst verleidelijk propaganda voert voor de in zijn ogenbelangrijkste uitvinding sinds gesneden brood: de iPod, lijkt op debekering van de laatste ongelovige. Maar het aardige is dat het Jones erniet om gaat iedereen de platenzaak uit en het internet op te jagen, maardat hij zijn mp3-speler vooral ziet als middel om die tienduizenden in deloop der decennia verzamelde platen en cd's eindelijk eens goed tebeluisteren. Heel aanstekelijk schrijft hij over de uren die hij voor zijnplatenkasten heeft gezeten, zijn collectie doornemend op muziek die hij nogwel eens zou willen horen. Uiteindelijk bevat de bibliotheek in zijn Mac4399 nummers, uiteenlopend van jazz en dance tot punk en rock 'n' roll.Geestig is de weerslag van zijn afwegingsproces: hoeveel liedjes van denieuwe U2 zijn echt de moeite waard? En Lou Reed na 1973? Nee, laat maar.Zo worden alle aankopen uit zijn leven als muziekconsument onder de loepgenomen. Nu zal het u en mij een zorg zijn wat de heer Jones mooie muziek vindt,maar het knappe is dat de auteur, hoewel beslist een muzikale omnivoor,precies de juiste smaakbalans heeft tussen eigenzinnigheid en voorkeur voorde canon. Zo leest zijn 'persoonlijke reis door muziek' als het verslag vandertig jaar popgeschiedenis. Van hitparade-singles via punk (The Clash),new wave (Joy Division), reggae, hiphop, en house liefhebbert Jones doornaar jazz. Uitvoerig legt hij uit hoe hij met die muziek in aanraking kwam,wat ze voor hem betekende, en wat de waarde ervan voor hem nu is. En datis beslist een lezenswaardig relaas. Minder interessant zijn dehoofdstukken gewijd aan de maker van de iPod, Apple, en ook word je somskriegel van al te veel koketterie. Jones is een trendy bladenman en heeft menig sleutelfiguur uit de mode,film en pop de hand mogen schudden, maar zijn boek had van die ontmoetingenverschoond mogen blijven. De meerwaarde zit hem in de uitvoerige lijstenmet favoriete muziek. De beste dansnummers, de mooiste soulnummers, dehonderd beste jazzplaten, het beste uit de immense Van Morrison-catalogus:Jones zet ze op een rijtje. Zijn eigenwijsheid en bereidheid af te wijken van de canon is meestalaangenaam en terecht. Zo mag best eens geroepen worden dat Van MorrisonsAstral Weeks (1968) natuurlijk een meesterwerk is, maar dat diens VeedonFleece (1974) het beste is dat hij ooit opnam. Een enkele keer giert hijuit de bocht. Zo diskwalificeert hij zich volledig wanneer hij Lou Reedsmeesterwerk New York (1989) 'not one of the worst records of his career,one of the worst records of anyone's career' noemt. Maar voor bijvoorbeeld beginnende jazz-liefhebbers of slechts zijdelings in dancegeïnteresseerden bevat zijn boek een goudmijn aan tips.
|
(woensdag 1 juni 2022)